Today's words of wisdom (House MD)

"Perseverance does not equal worthiness."

sâmbătă, 23 ianuarie 2010

Gândirisme- part I

M-am apucat să recitesc prima carte care mi-a fost recomandată în anul I de facultate şi anume "Cele opt păcate capitale ale omenirii civilizate” a lui Konrad Lorenz. M-a fascinat atunci pentru că, într-un fel sau altul, esenţializează consecinţele evoluţiei oamenilor. Dacă stau să mă gândesc, sunt lucruri logice, dar la care nu am "meditat" niciodată. Să vedem totuşi despre ce este vorba.
De multe ori m-am trezit întrebându-mă cum era viaţa înainte cu zeci de ani şi dacă oamenii aveau aceeaşi mentalitate ca în zilele noastre. Uitându-mă în jurul meu realizez că nu există oameni cu adevărat civilizaţi. De fapt, a fi civilizat nu mai este nici măcar un ideal, este un lucru neînsemnat, o chestie pe care n-o mai doreşte nimeni în mod special.
Suprapopularea ar fi primul păcat adus în discuţie. Aglomerarea urbană duce la intensificarea comportamentului agresiv al oamenilor care sunt obligaţi să trăiască într-un un spaţiu personal din ce în ce mai restrâns. În autobuze, pe străzi, la concerte, suntem în permanenţă în apropierea altor persoane, majoritatea necunoscute, fapt care ne determină să fim din ce în ce mai puţin prietenoşi. Cu alte cuvinte, înghesuiala ne amplifică agresivitatea. În cazul ăsta pot să afirm că ne asemanăm cu animalele mai mult decât am vrea, pentru că ştim cu toţii că dacă înghesui nişte mâţe într-o cuşcă o să iasă cu miorlăieli şi zgârieturi. Aud tot mai des expresia "Nu-ţi mai bate atâta capul cu ăla/aia", deci oamenii se implică emoţional din ce în ce mai puţin; cu cât avem mai multe persoane în jurul nostru, cu atât relaţiile devin mai superficiale:”noi nu suntem structural capabili să-i iubim pe toţi oamenii”. Toţi ne oprim pe stradă să ne uităm la cineva care a căzut, dar puţini ne arătam dispuşi să dam o mână de ajutor. Asta ar însemna că în mediul rural comportamentele agresive sunt mai rar întalnite. Asta nu cred că am cum să verific, sau cel puţin nu azi. Ca să fiu sinceră, cred totuşi că suprapopularea este overrated. E o scuză bună pentru toate evenimentele violente la care asistăm, dar nu adevăratul motiv al lor.

Voi continua în viitor cu restul păcatelor care ne fac să vrem să ne mutăm dacă nu de pe planeta asta, măcar din România. Trăiască Futurama!

pace vouă\/

Niciun comentariu: