Today's words of wisdom (House MD)

"Perseverance does not equal worthiness."

marți, 16 februarie 2010

Gândirisme- part VII

Penultimul păcat despre care am citit în cartea lui Lorenz este receptivitatea la îndoctrinare. Ceea ce gândim e de cele mai multe ori fals, dar ceea ce ştim este adevarat. Faptul că trăim în comunităţi mari, dar în locuri restrînse ne face să fim foarte receptivi la opiniile şi trendurile adoptate de ceilalţi. Şi pentru că există mass-media, modă, muzică, şamd, există şi doctrine care animă largi mase de oameni. Sondajele de opinie, tehnica reclamelor şi moda abil dirijată îi ajută pe marii producători din vest şi pe funcţionarii din est sa dobândească acelaşi tip de putere asupra maselor. Dacă te sustragi mass-media, deci dacă nu citeşti ziare sau dacă nu te uiţi la televizor, eşti considerat caz patologic şi într-un fel sau altul, discriminat. Este atât de uşor să fim manipulaţi prin reclame, încât chiar şi cei mai inteligenţi dintre noi cad în plasa acestora. Un fenomen foarte des întâlnit, care cuprinde într-un fel şi “întrecerea cu sine însuţi” şi ”receptivitatea la îndoctrinare”, dar si ”decaderea genetică” îl reprezintă lăsarea de către părinţi a copiilor în faţa televizorului cat aceştia sunt plecaţi, fapt pe care l-am întâlnit întâi prin filmele americane, apoi în realitatea care mă înconjoară. Frica de a fi intruşi, adică de a nu fi la curent cu ultima modă sau cu ultimile ştiri, e mai mare decât jena de a face parte din turmă, astfel că, din a fi simpli spectatori, ajungem să acceptăm şi chiar să susţinem lucruri, mentalităţi, produse, care sunt în totală opoziţie cu felul nostru de a fi, cu esenţa noastră. Probabil că ne este mai simplu să trăim controlaţi de alţii prin diferite modalităţi, a merge odată cu gloata nu cere o capacitate mare de raţionare. Puţine sunt elementele din mass-media care ne încurajează să fim unici, să facem lucruri extraordinare, iar asta e simplu de înţeles, cel puţin pentru mine, tocmai prin faptul că fiind aproximativ la fel, este simplu să fim controlaţi prin aceeaşi strategie. Zilnic ni se inoculează idei de genul "încălzire globală", "articole bio", etc, care devin din realitătţi, simple elemente de îndoctrinare. Dacă stau bine să mă gândesc, până şi articolele despre relaţii&Co din Cool Girl, Bravo, sau alte asemenea, sunt modalităţi de a băga în cap fetelor vulnerabile (cine nu e de fapt aşa?) anumite idei, unele mai nepotrivite ca altele. Mă pune pe gânduri...

pace vouă\/

Niciun comentariu: